قانون صدور چک را بشناسید

[ad_1]

قانونگذار به منظور تثبیت روابط مالی بین تجار و پیمانکاران، با صدور چک و تغییر میزان گواهی کار در موعد مقرر و بر اساس الزامات، قانون را اصلاح و اصلاح کرده است.

به گزارش ایسنا، مهمترین عنصر در تجارت داخلی و مبادلات مالی بین مردم، چک است. صادرکننده چک ممکن است به دلایل مختلف از پرداخت خودداری کند. از این رو، قانونگذار به منظور تثبیت رابطه مصرف‌کننده و مصرف‌کننده، با صدور چک و تغییر میزان شاخص‌های عملکرد به موقع و بر اساس الزامات، قانون را اصلاح و اصلاح کرده است.

قانون صدور چک که 23 نوع چک و نحوه صدور چک را ذکر می کند در سال 1355 به تصویب مجلس شورای ملی رسید و سپس قانون «اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب تیرماه 1355» را به تصویب رساند. در تاریخ 8/11/1372 مجلس شورای اسلامی در تاریخ 19/8/1372 به تأیید شورای نگهبان رسید و پس از تکمیل، قانون «اصلاح امور چک» در تاریخ 1382/02/06 تصویب شد. اضافه شده است. و در پیش نویس اصلاحیه گنجانده شده است. متعاقباً قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب 16/4/1355 با اصلاحات و الحاقات بعدی شامل یازده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 13 آبان ماه یکهزار و 1395 مجلس شورای اسلامی تصویب شد. ، و در تاریخ 23/8/1397 به تأیید شورای نگهبان رسید. .

طبق قوانین چک، انواع چک عبارتند از:

چک معمولی چکی است که مدیر بانک به حساب جاری خود صادر می کند و هیچ تضمینی از طرف دارنده به جز اعتبار شخص ندارد.
چک گواهی شده چکی است که توسط مدیر بانک به حساب جاری خود صادر می شود و توسط بانک به عنوان غیرقابل استرداد تأیید می شود.
چک گواهی شده چکی است که به درخواست مشتری توسط بانک برای همان بانک صادر می شود و پرداخت آن توسط بانک تایید می شود.
چک مسافرتی چکی است که توسط بانک صادر می شود و به هر شعبه بانک یا شعب و بازرگانان آن پرداخت می شود.
بر اساس قانون چک 97، ضوابط و مقررات مربوط به چک در هر صورت در مورد چک هایی که به صورت الکترونیکی (اطلاعات پیامی) صادر می شود نیز اعمال می شود. بانک مرکزی مکلف است ظرف مدت یک سال از تاریخ تصویب این قانون نسبت به چک های الکترونیکی (چک های الکترونیکی) اقدام و دستورالعمل مقتضی را صادر کند.

تسنیم: باکو دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری را تعطیل کرد / سفارت ایران: دفتر نمایندگی رهبری در باکو تعطیل نشده - انتخاب
خواندن

همچنین بر اساس قانون اصلاح شده برای صدور چک، صدور چک جدید به حساب دارنده ممنوع بوده و کلیه چک های صادرکننده باید به نام شخص حقیقی یا حقوقی صادر شود. او رانندگی را متوقف می کند.

چک های جدید نیز در سامانه صیاد قابل ثبت خواهند بود و صادرکنندگان چک می توانند اطلاعات برنده را علاوه بر مبلغ و تاریخ چک در سامانه صیاد از طریق بانک ها یا اپلیکیشن های موبایلی که به صورت پرداخت کار می کنند، ثبت کنند. دریافت کنندگان چک جدید نیز می توانند از طرق ذکر شده استعلام وضعیت چک ثبت شده برای خود و تایید وصول چک در سامانه نبشی.

زیربنای چک های جدید و سهولت دسترسی افراد به اطلاعات صادرکننده چک یکی از جهات کلی قانون در اصلاح صدور چک است. در واقع، یکی از مشکلاتی که در گذشته با چک داشتیم این بود که چک ها برگشت خورده اند، اطلاعات و مشخصات افراد محرمانه تلقی می شود و معامله گران در بازار می توانند آن را معامله کنند و از طریق اعتبار فردی و شخصی قابل دریافت است. اطلاعات از سوی دیگر، قانون جدید به مشتریان این امکان را می دهد که به راحتی به اطلاعات صادرکنندگان چک از طریق پیامک دسترسی داشته باشند و تراکنش را پردازش کنند.

لبنان نیاز به اقدامات استثنایی دارد/ دولت جدید میان مردم تبعیض قائل نمی شود - ایلنا
خواندن

یکی از مزایای قانون اصلاح قانون صدور چک، ساده‌سازی مراحل است. تصویب این قانون موضوع اطاله دادرسی در این خصوص را حل می کند و مشمولانی که قانوناً مستحق گواهی عدم پرداخت هستند، ممکن است در سه شرط وصول چک باشند که قابل اعمال نیست. احراز شرط معین در صورتی که گواهی عدم پرداخت صادر نشده باشد، طرح دعوای حقوقی و درخواست اجرا تا چهار دادگاه بدون حکم صادر شود.

بر اساس اصلاحیه قانون، بانک مرکزی و دادگاه باید با اطلاعات مربوط به صدور چک و صدور آن و پرداخت و عدم پرداخت آن همکاری و همکاری داشته باشند. به گونه ای که بانک مرکزی اطلاعات مربوط به برگشت چک را به سامانه یکپارچه دادگاه ارائه می کند و همچنین دادگاه اطلاعات مربوط به ورشکستگی و افراد معلول و غیره را به بانک مرکزی اعلام می کند.

ضمناً وکیل و نماینده امضاء کننده چک در قبال صاحب حساب مسئول بوده و آثار سوء بر وی خواهد داشت و بانک ها و سازمان هایی که تشریفات مقرر در حساب را اجرا نمی کنند، مسئول خسارات وارده به اشخاص دیگر خواهند بود.

صفحهٔ درخواستی شما یافت نشد.
خواندن

قبل از تصویب این قانون، هر شخصی می توانست با ارائه کارت اعتباری خود، چک را از شعبه بانک دریافت و چک را به صورت رایگان واریز کند. معاملات مدت دار، اما این قانون. دستور داده شده است که قبل از صدور چک، هر فرد باید چک شود تا وضعیت مالی، وضعیت مالی خود را مشخص کند، صادر شود که مجموعه ای از چک است که طبق قانون حتی در هر چک، سقف اعتبار و مدت آن مشخص شده است. زمانی که فرد باید بایستد. اعتبار چک سه سال است و بعد از سه سال مشمول این دستورالعمل نمی شود. به عبارت دیگر، قانونگذار در تلاش است قوانینی را برای افزایش ارزش مالی چک در محل تصویب کند.

انتهای پیام/

[ad_2]
sorces

مطلب پیشنهادی

داده های اخیر تاج جهانی؛ آمریکا و اروپا در صدر فهرست قرار دارند

[ad_1] تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان به ۵۱۳ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۵۷۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *